För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



onsdag 23 september 2015

Moralens väktare

Jag har nyligen fått äran att bli administratör i gruppen "Roliga Historier" på Facebook.

En grupp som startades av en bekant i liten skala men som på bara några år har växt till omkring 20.000 medlemmar, och fler blir det varje dag...

Arbetet som administratör är relativt enkelt, men faktiskt så är det även mer givande än vad jag hade förväntat mig.

Vår uppgift är att granska de medlemmar som vill gå med och att godkänna material som ska läggas in i gruppen.

Dessa till synes hårda regler har kommit till efter problem med diverse olämpligt material från medlemmar som inte är med för humorns skull utan av andra anledningar, detta är ett problem som ofta tenderar att drabba grupper när de växer sig större.

Ibland får man ju en viss känsla av att man snokar när man kollar igenom potentiella nya medlemmars profiler, fast egentligen behöver man bara verifiera att det är ett äkta konto, samt att personen har tillräckliga språkliga kunskaper för att kunna tillgodogöra sig materialet i gruppen.

Då många historier är av det grövre slaget kan det nog även snart komma till pass att införa en åldersgräns...

Det mest intressanta med administratörsjobbet är dock att man inser att humorn är ganska olika hos olika människor, och en del av de inlägg som görs är för mig helt obegripliga samtidigt som andra kan anse de vara helt hysteriskt roliga och tvärtom.

Mitt jobb består inte i att bedöma huruvida ett inlägg är tillräckligt roligt utan vi skannar helt enkelt av om det kommer in rent olämpligt material.

Man märker även att vissa människor är mer känsliga än andra när det kommer till vad som kan anses vara ok.

Många reagerar starkt på inlägg med faktiskt djurplågeri, som till exempel tjurfäktning och annat, och där är jag böjd att hålla med, men det är en tolkningsfråga i varje enskilt fall.

Sen var det ju det här med politik...

Vissa människor tål helt enkelt inte att man skämtar om "deras politik". För närvarande skämtas det av oklara skäl (...) t.ex. mycket om sittande regering, vilket inte alla klarar av.

Debatten i kommentarerna har ibland kunnat bli väldigt hätsk, men de som ägnar sig åt sådant trams brukar för det mesta bli utslängda, då tanken är att detta ska vara en rolig sida och inget politiskt debattforum...

Slutsatsen är iallafall att man får en större överblick över hur olika människor hjärnor fungerar när man är administratör, samt att man får skratta en hel del... :)

Jag är moralens väktare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar