För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



tisdag 31 januari 2017

64 rutor

Fick en fråga om varför inte Mummelbloggen någonsin tar upp ämnet schack.

Det kanske beror på att det är ett för utomstående ganska tråkigt och väldigt svartvitt ämne...

Jag har faktiskt spelat schack i 25 år nu, svårt att fatta att tiden har gått så fort, och ändå har jag inte lärt mig speciellt mycket :)

Å andra sidan har jag inte heller försökt speciellt hårt, har väl funnits viktigare saker att fokusera på kanske.

För några dagar sedan avslutades årets storturnering i Wijk Aan Zee i Holland som är den av årets tävlingar som alltid samlar det starkaste startfältet, så även i år.

Inför sista ronden låg amerikanske världstrean Wesley So i ledningen tätt före världsmästaren och världsettan Magnus Carlsen från Norge.

Förhoppningen fanns om att det skulle bli spännande men tyvärr så verkade So:s motståndare ha glömt bort att äta sina tankenötter till frukost för han spelade obegripligt dåligt för en spelare på den nivån och blev mer eller mindre krossad.

Man får givetvis gratulera herr So, men om man någonsin har funderat på huruvida det existerar uppgjorda matcher på elitnivå i schack så är det nu.

Den viktigaste turneringen för året avgjordes dock på Lerbäcken i lördags, i herr Reimhagens regi, där undertecknad lyckades dela segern efter att ha presterat både bra och uselt... :)

1 kommentar:

  1. So lär ha spelat 56 partier i rad utan förlust och var en värdig vinnare liksom du som borde ha utropats som vinnare på Lerbäcken.

    SvaraRadera