För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



fredag 29 september 2017

Glömskans tid är förbi

Tror bestämt att jag ska byta branch.

Jag ska köpa mig ett gammalt ruckel till garage och starta eget som bilbesiktare...

Sedan branschen avreglerades har priserna ökat (!) en hel del, trots att det numera finns 3 firmor som besiktar i Luleåområdet.

Det verkar vara en extremt lukrativ bransch, detta antagande gör jag eftersom varenda besiktningsfirma tycks kunna lägga obegränsade resurser på brevutskick.

Min besiktningsperiod går ut den 31/10 och således blir firmorna alltmer desperata i sin dragkamp för att få äran att besikta just min kärra.

Men de flesta gör sig besvär i onödan. Varför ska jag t.ex. köra ut till Storheden och besikta när det finns en firma bara 100 meter från mitt jobb? Detta är dessutom den billigaste av dom alla, trots att det ändå kostar på tok för mycket...

Glöm inte att det snart är dags! Snart får du körförbud!! BESIKTA DIN BIL NU!!! Yadayadayada...

Opus på Storheden är allra mest desperata, har nog fått minst 10 brev från dom sedan i juli när min besiktningsperiod började.

Om Opus hade känt till att jag råkar känna två blådårar som båda jobbar på sagda anläggning hade dom nog inte skickat nåt brev alls...

Enkel överslagsräkning ger att lilla Dekra (de har bara en port) där jag besiktar gör 1200 spänn/timme (3x400). 8 h per dag ger då 9600/dag och 192k/månad i intäkter. Kashing! (Ja, det är alltid fullbokat där) De fasta kostnaderna borde rimligtvis inte överstiga 100.000 per månad för en sådan anläggning, så kvar blir 90.000 till löner, och eftersom det bara är en snubbe som jobbar där så lär han sitta på en fet plånbok. Men jag kan ha fel :)

Med tanke på den enorma mängd erbjudanden jag anser mig bli pepprad med så är jag ganska glad att jag inte bor i Stockholmsområdet, där lär dom stackare som har bil formligen drunkna i påminnelser...

Nu fattar jag varför de flesta fjollor åker tunnelbana...

Det är då definitivt ingen risk att man missar att bilen ska besiktas, förutsatt att man inte är både blind och döv. Men då bör man inte heller köra bil... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar