För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



måndag 13 maj 2013

American Express

AMEX. American Express.

Snacka om motsägelse å det grövsta. Skulle väl snarare benämna dom som t.ex. American Snigelfart eller något liknande passande epitet.

Visst, systemet är säkert idiotsäkert för kunden, vilket ju i och för sig är bra, men nånstans måste man ju inse att det inte är hållbart att en kortbetalning ska ta fyrtiosjutusen miljarder år att genomföra...

Ok, vi tar det här från början.

Jag var kallaxbil och efter att ha stått i drygt en och en halv timme i kallaxkön hoppar det in i min bil två mycket trevliga och sympatiska danskar som ska åka till Sunderby Sjukhus. Väl framme tar kunden fram ett AMEX-kort, vilket förstås inte ska vara nåt problem, vi drar dessa kort flera gånger om dagen och det brukar fungera utmärkt.

Men inte idag. ty AMEX har en spärr på alla transaktioner som överstiger ett visst belopp som säkerhet för kunden, då måste jag ta reda på en tiosiffrig auktorisationskod som AMEX givetvis tycker att alla taxichaufförer ska kunna utantill, men så är ju inte fallet.

Når jag väl efter mycket om och men har lyckats fixa denna kod så måste jag ha kunden och dess kortnummer tillgängliga för att AMEX ska kunna genomföra transaktionen...

Vilket inte är så lätt eftersom våra kunder oftast har tider att passa och därmen sällan har tid att vänta fyrtiosjutusen miljarder år på att det här ska kunna fixas. Som sagt. Säkert. MEN inte direkt nån expressfart...

Nåväl det löser sig väl sa kärringen som sket i vasken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar