För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



måndag 5 september 2016

Den stora slakten

I morse hörde jag den igen.

Sånt här borde verkligen vara straffbart.

Nån ung, modern och hipp klappskalle har stulit en av världens bästa låtar genom tiderna och gjort den modern.

I deras öron låter det säkert bra.

Men i mina öron låter det som om nån håller på att plåga skiten ur en stackars strykarkatt med ett slagträ.

Ta bort 90% av originaltexten, sätt dit en lönnfet rastafari som tror han är nästa  Bob Marley. Krydda med lite moderna syntriff och nån nerknarkad Justin Bieber-lookalike som står och skriker könsord i bakgrunden. Vips har vi fått en modern och som vanligt usel poplåt.

Låten i fråga heter Africa.  Både i sitt original skapat av gitarrguden Steve Lukather och i sin nya skepnad skapad av herr Fläsksvål och company.

Man önskar att de hade väntat tills herr Lukather trillat av pinnen innan de sågat hans alster vid fotknölarna. Har inte hört vad han själv säger om saken men jag tvivlar på att han är positivt inställd trots att han säkert kan casha in lite nya royaltyslantar...

Nu tycker ni väl att jag är en gammal surgubbe som tycker det var bättre förr.

Då får ni väl tycka det.

Jag är nämligen en gammal surgubbe som tycker det var bättre förr!

3 kommentarer:

  1. Varför är Mummelbloggen alltid så arg? Får bloggen sova för litet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog vara en kombination av sömnbrist och image skulle jag tro herr Åström :)

      Radera
  2. Haa... Tänkte på "Africa" redan innan jag läste det, verkar som vi tycker lika...
    För även om jag gillar musiken, refrängen är ok, så just som man får lite "feeling" så för-"störs" det av rappen.
    Lite som "Just D" sjunger... "När grannen står och ylar som en skållad katt, nått om Stilla Natt..."

    Ta vilken låt som helst, och det finns alltid någon som gillar det. Grattis till er! Bär den med sig något possitivt budskap, så det bra också...

    Personligen kommer jag direkt att tänka på den Tyska popgruppen "Blue Lagoon" som 2005 styckmördade 3 Hits.
    Det är dock inte samma rappare, än om de låter lika.
    "Madhouse" var i mitt tycke, än värre.
    Det är verkligen inte svårt att förstå, varför ett känt ställe på Västkusten, kallas för "Slackthuset"

    SvaraRadera