För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



måndag 13 november 2017

Kryptonit

Jag har en bekant som fastnat för den nya trenden kryptovalutor.

Bitcoin et.c.

Tydligen så är detta nån slags elektroniska pengar som skapas från tomma intet och som enligt min bekanta kommer att revolutionera världen inom bara ett par år.

Vem vet, kanske är det så. Värdet på Bitcoin verkar ju skjuta i höjden så det står härliga till, idag kostar en bitcoin ca 55.000 kronor, och har stigit som en raket det senaste året.

Skeptiker som kallar detta för bluff och båg finns det givetvis gott om, som det alltid gör när det kommer nåt nytt.

Enligt min bekanta kommer alla som satsar på Bitcoin eller någon annan kryptovaluta att vara mångmiljardärer om 10 år, förutsatt att alla i hela världen köper kryptovaluta förstås...

Om nu denna utopi skulle bli verkligehet så blir det ju lite moment 22 över det hela.

Om alla har obegränsat med pengar så kommer ju ingenting att kosta något... Vem bryr sig liksom om att en limpa kostar 20 eller 3000 spänn om alla har flera miljarder på bankkontot?

Detta innebär med andra ord att även dom som inte satsar på kryptovaluta och har ett tomt bankkonto kommer att kunna plocka på sig lika mycket varor och grejer som alla andra.

Huruvida det kommer att finnas nån som ids producera varor och tjänster när de ändå har obegränsade resurser är oklart, man kan hursomhelst konstatera att världen skulle se helt annorlunda ut iallafall om drivkraften försvann. Lyckligare skulle vi då definitivt inte bli, det kan man fastslå.

Slutsatsen blir att det helt enkelt inte spelar nån roll vad man gör, men för säkerhets skull har jag köpt litegrann, så att man klarar ålderdomen om det nu skulle vara så att det behövs :)

1 kommentar:

  1. Det låter som min kollega på jobbet som sade sig inte tro på Gud. Dock ville han inte gå ur kyrkan för man kan ju inte vara helt säker.

    SvaraRadera