För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



onsdag 8 juli 2015

Äggkokare with a twist

Jag noterar med viss panik att semestern rusar på i ett tempo som får en fransk turbotrimmad Concorde att framstå som en lastgammal envis åsna i jämförelse.

Snart har halva semesterperioden passerat utan att jag har gjort ett skit, jo jag har nog ändå hunnit med en del men det känns som att man borde ha gjort mer...

Undrar egentligen varför det är så? Man tycker ju att semestern borde vara vikt åt vila och kontemplation, ändå är det denna tid på året som oftast blir den mest stressiga eftersom man har så mycket på sin todo-list att hinna med...

Som till exempel att göra sig illa på äggkokaren.

Idag hittade jag nämligen en "hidden feature" på vår äggkokare som jag har missat trots att det måste vara minst 10 år sen jag köpte den.

Det finns uppenbarligen en extremt sylvass pigg i den insats där man placerar äggen, som jag utan att vara någon expert på området kan anta skall användas till att göra hål i skalet efter att man kokat äggen färdigt för att det ska bli lättare att skala dom.

Om man använder denna pigg på det sätt som jag gjorde, d.v.s. att våldsamt pressa in den i tummen med ursinnig kraft gör dock dess funktion mer skada än nytta...

Blodvite kan uppstå

Jag borde nog ha rengjort äggkokaren tidigare, men å andra sidan hade jag väl då även pressat in piggen i tummen tidigare, och i detta fall kan man knappast begagna sig av uttrycket bättre sent än aldrig. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar