För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



onsdag 17 oktober 2012

Däckdjungeln

Man blir lika överraskad varje år.

Trots att jag givetvis vet att det kommer att bli halt varje år, att det kommer att komma snö.

Jag kan vänta en vecka till

Man blir lika överraskad varje gång, och inser snabb enfalden i att inte ha bokat några tider för däckbyte innan den första blixthalkan har slagit till.

Och då är man inte ensammen på däckverkstan...

Det är nog den inbyggda snålheten man får på köpet när man skaffar egen taxibil. Och får man den inte på köpet kommer den krypande av sig själv en kort tid efter man blivit åkare.

Det är fullständigt naturligt med tanke på de mycket små marginaler vi har.

Men det kan också bero på att hjärnan automatiskt skyddar sig från den enorma logistiska apparat som krävs för att ro hem tre däckbytartider på bilar som i princip rullar dygnet runt, när däckfirman har två lediga tider att erbjuda fram till jul.

Sen när man väl har hittat tider som passar gäller det ju att hitta däcken...

Jag har däckhotell, så att jag vet att nånstans därinne på Däckias enorma lager ligger dom. Men vilket skick är dom i? Vad sitter det för fälgar på dom? Har jag ens några funktionsdugliga fälgar?

O.S.V... O.S.V...

När Sabor mördade Bettan (gamla 67) vet jag att en av fälgarna strök med. Därför köpte jag två nya fälgar, och sparade en som funkar till ett reservdäck. Så långt full koll.

Men vad hände egentligen med Ellens vinterdäck? Ellen är alltså gamla 68 som numera ägs av Sexans Taxi och tjänstgör som lånebil nummer 98.

När den såldes följde endast sommardäcken med eftersom det var sommar då, men vinterdäcken fanns ju då i förvaring hos däckverkstan. Nu är de emellertid spårlöst försvunna...

Jag tror att vinterdäcken var slut och att jag tog fälgarna till Beda, eller satte jag dom på Embla? En sak är säker, de sitter i allafall inte på Nettan för på henne passar dom inte... :)

Kanske finns en poäng med att ha bilar av olika modell, så att man bättre kan hålla reda på vilka däck som sitter var.

Den nya chefsbilen, min privata A-klass, kommer på måndag. Hon ska heta Pia-Zusanna. Fast jag lär kalla henne för Sussi :)

Och hon har 18-tummare så de kan jag inte förväxla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar