För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



tisdag 30 september 2014

Förändringens vindar blåser

För en gångs skull kommer här ett lite seriösare inlägg. Suck och stön...

Jag brukar inte vanligtvis engagera mig mycket i politik.

Detta för att jag själv vet vad jag tycker och inte är intresserad av att föra över mina åsikter på andra. Folk får väl tycka vad dom vill och rösta som dom vill, vi lever ju trots allt i en demokrati.

Men ibland måste man kanske ta bladet från munnen.

Det faktum att SD är Sveriges tredje största parti kan man tycka vad man vill om. Jag säger varken bu eller bä i den frågan.

Dock är det ju ganska uppenbart varför dom växer för varje dag.

Det senaste mankemanget jag tänker på är SVT:s censurering av Pippi Långstrump.

Det stämmer ju att vi inte längre använder det uttrycket som nämns där, och som jag inte tänker nämna här.

Just i den bemärkelsen är det ju lite konstigt att man tar upp just detta uttryck och nämner det i princip hela tiden, bara för att säga att, nä det här uttrycket ska vi inte använda...

Pippi Långstrump är en saga. Den skrevs för länge sedan. På den tiden var det inte samma hysteri kring det ordet som förekommer där, jag tycker faktiskt att hela debatten är löjlig, och att det är en ickefråga.

Varför ska man ta upp allt gammalt skit för?

Låt vår historia vara just historia. Gå vidare istället och se nuet!

Tycker SVT att Pippi Långstrump är politiskt inkorrekt, så kan man väl helt enkelt strunta i att visa programmet?

För om man ska man börja justera allt som har varit så att det blir politiskt korrekt så måste man nog bränna i princip varje bok som skrev för mer än 40 år sedan... Och om det händer kan vi börja snacka om fascism på riktigt...

Framtiden

Låt oss snacka framtid. Det faktum att Sexans Taxi har blivit av med färdtjänstavtalet t.ex...

Här upprepar sig historien igen, någon dumpar priserna i ren desperation för att få ett avtal som ingen tror att de klarar av att hantera.

Och det rör sig ju om en ganska saftig prisdumpning...

Sexans taxi ligger ca 40% högre i pris än det bolag som har fått avtalet, och med det priset är vi tvåa...

Man börjar fundera på hur mycket braj dom hade rökt på när dom lämnade det priset, men det är ju deras huvudbry.

Man sa samma sak om oss när vi fick avtalet, men majoriteten av våra kunder tycker att vi har skött oss med bravur, och det finns väl inget som säger att inte de nya kan göra samma sak. Dock kan man undra med vilka pengar dom ska betala sina chaufförer med, för det pris vi körde för under avtalstiden var inte lönsamt, trots att det var avsevärt högre än nu lagda pris.

Inte konstigt att jag är orolig, framför allt för våra kunders skull, under de snart fem åren vi har kört, har man ju ändå lärt känna ganska många, och de flesta är ju jättetrevliga människor, som många gånger har stora behov som behöver tillgodoses. De har lika värde som alla andra och bör behandlas på samma sätt.

Att man prisdumpar avtal och skuffar undan dom i ett hörn är i min värld inte ok!

Jag hoppas inte att så blir fallet nu, men risken är påtaglig.

Nä så klart man blir lite trött, men det positiva är ju att nu får vi på Sexan en lite lugnare julhelg, då man faktiskt kan få lite välbehövlig ledighet...

Thailand 12 november

Och lagom efter att julstöket har lagt sig så kanske Luleå Kommun har insett sitt misstag att bara se till den ekonomiska biten och låter oss ta över färdtjänsten igen.

Inte för att jag tror det kommer hända. De sätter på sig skygglapparna som dom så ofta gör, och skyller på bolaget...

Vi överlever säkerligen, det har vi gjort förr, det kommer vi att göra även denna gång.

För PDX ser det mörkare ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar