För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



måndag 5 mars 2012

Teknikutveckling?

Jag minns hur det var för tio år sen.

Då köpte man en mobiltelefon, som man laddade ungefär en gång varje vecka.

Denna mobil hade man sedan i fem år. Då bytte man för att man helt enkelt var less på den och ville ha en ny. Under dessa fem åt fungerade telefonen klanderfritt.

Så är det inte idag

Dagens såkallade "smartphones" blir man ju tokig på!
Man får man ladda dom varje natt, och även om man gör det är batteriet oftast helt slut på kvällen.

Efter tre månader börjar den tjorva. Fel på programvaran. Simkortet glappar. Samtal kopplas ner utan förklaring. Skärmen hänger sig.

Listan kan göras lång.

De är så bra för man kan använda dom till så mycket!

Själv har jag inte riktigt förstått poängen men att ha Word i en telefon som ändå inte går att skriva med eftersom knappsatsen titt som tätt tjorvar så att man får kalibrera om den hela tiden. Och om man mot förmodan lyckas knåpa ihop ett worddokument är tidsåtgången tio gånger större än om man hade använt en dator...

Nu låter jag som en sån där gammal sur bakåtsträvare. Låt så vara, men jag försöker verkligen hitta fördelar med den nya tekniken.

Jag har ju trots att själv en smartphone av senaste modell, och jag använder den flitigt, både till wordfeud och facebook.

Att ringa med den gör jag också, men oftast blir jag anklagad för att prata för tyst eller inte alls, eftersom mottagningen i min smarta telefon är under all kritik.

Då jag knappast kan anklagas för att prata varken högt eller tydligt ens i verkliga livet kan man ju förstå att det blir ännu svårare att höra mig i en massproducerad telefon av starkt undermålig kvalité...

I detta fall tycker jag att teknikutvecklingen har tagit ett stort steg bakåt

Jag har en Samsung Galaxy 2S.

S:et står för skräp

2 kommentarer:

  1. Ambjörn Zakrisson5 mars 2012 kl. 21:50

    Håller me på alla punkter. Inte för inte du kallas mumlet.
    Man borde man tillvärka bakelittelefoner med nummrskiva till dig. Så man kan ringa med. Då behöver man inte kalibrera nån skärm. Å man hör förmodligen mycket bättre efter som mick och hörsnäcka är utformade att passa mäniskan då dom faktiskt räcker ända från örat till munnen vilket inte en enda modärn telefon gör idag. (Nästan)
    Problemet är väl hur man spelat wordfued å skickar sms med en nummerskiva men det finns säkert en smart lösning på det med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plankan, håller med dig. Hade en sån där lallphone men en liten enkel mobil med bra batteritid är så oerhört mkt bättre. Datortgrejer kan man göra vid datorn, och man måste inte vara uppkopplad dygnet runt.

      Förresten har du säkert en S2, inte 2S.


      /Det rika trollet.

      Radera