För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



tisdag 20 april 2010

Lite bilder från Nikkaluokta m.m.

Den här bloggen är lite fattig på bilder... så jag lägger väl in lite blandade grejer från vintern och våren.

Vi åkte till stugan för att hämta skotern... Två gånger... men sen var den på släpet :)



Mycket snö var det på bron.



Stefan



Dimma och allmänt usel sikt på Savojärvi. Och inte fick vi nån fisk heller eftersom samerna hade nätat halva sjön. Surt.



Fast sen blev det bättre väder. Här är vi på väg mot Kebnekaise fjällstation.



Framme vid stationen. Vi hade tur för den var öppen... har ju varit lite sisådär med det den här vintern :)



Den s.k. Lisastugan som ligger mellan Nikkaluokta och Abisko och slutstation för allmän skoterled. Enligt sägnen så var det en gammal sametant som bodde själv i den här stugan för tusen miljarder år sedan... stugan mäter 2 gånger 2 meter :)

Observera att skidorna och pulkan inte tillhör vårt sällskap... sånt hade vi aldrig orkat med :)



Efter hemkomsten till Luleå fick man så besök av Bror med tre monster och en fru, samt två extra monster som tillhör min syster. Sammantaget kan man konstatera att det var ganska livat i lådan. Bland annat fick sig min blåa fiskkudde sin beskärda del av slit och drag, men han överlevde faktiskt :)



En av dom var tyst och lugn. Såhär borde dom alltid vara, i läge OFF... nä jag skoja bara :)


Jag har ju som vissa vet även varit i Norge... men eftersom jag glömde att komma ihåg min kamera så blir det inga bilder därifrån. Inget att se heller... bara en massa konstiga schackspelare och några fjordar...

Nu ska jag äta soppa.

4 kommentarer:

  1. "Vi åkte till stugan för att hämta skotern... Två
    gånger... men sen var den på släpet :)"
    Vad då två gånger?

    "Mycket snö var det på bron."

    Vilken jävla bro?







    Går ju inte läsa bloggar som det är lågstadienivå på; det finns det redan alltför många av. Skärpning, taxikungen.

    SvaraRadera
  2. Vi åkte två gånger till stugan. Den första gången lyckades vi inte få med oss skotern hem. Dels för att vi körde fast och dels för att vi glömde ta med oss släpet... Och bron som avses är bron på bilden, det vill säga stugans bro. Är herr gnällspik nöjd nu? :)

    SvaraRadera
  3. Jaha , och hur fan skulle jag som läsare veta det hade du (inte) tänkt?

    Sen- bilden är ju tagen på (på och på ) verandan vid erat hus.

    Det här är en bro:
    http://www.nasumshembygdsforening.se/bilder/kvarn_bro2.jpg
    Det här är en veranda:
    http://www.gnetagalten.se/images/00051/0/inglasad-veranda.jpg

    Pappskalle

    SvaraRadera
  4. Du har bott för länge i södra Sverige. Din ena bild visar en vägbro av sten. Din andra bild visar en (icke!)inglasad stugbro, en gubbe i ful grå mössa och ett uppånervänt badkar för små arga katter samt några fula norska hus. Och min bild visar en äkta finsk stugbro av hög kvalité med en jävla massa snö på. same same but olika.

    SvaraRadera