För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



söndag 9 september 2012

Showdogs

Jag kanske ger mig in på farlig mark nu.

Kanske inte borde debattera sånt som jag egentligen inte kan nånting om, ej heller bryr mig om speciellt mycket.

Utställningshundar

Jag ser inget fel i att ställa ut en vacker hund, ett så kallat renrasigt exemplar utan det som vissa skriftlärda anser är fel och brister om det var så den föddes.

Men att laborera med dess utseende är att gå för långt!

Detta med fel och brister är ju dessutom högst subjektivt, själv hade jag nog älskat min hund precis lika mycket för hur och vad den är även om den kanske har ett öra som inte hänger som det ska göra enligt gängse normer.

Att börja laborera, tejpa vikter i öronen, klippa svans och så vidare ser jag inte som någon acceptabel åtgärd.

Älska istället den hund du har, även om den kanske ibland ylar högt på nätterna och gör saker på det sätt som den själv har lärt sig att saker ska göras och inte som nån raljerande människa tycker att den ska göra det.

Jag hade då inte uppskattat om nån hade tejpat mina öron för att "göra mig snygg" bara för att tjäna en massa pengar och eller ära på mitt utseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar