För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



tisdag 4 maj 2010

Härdsmälta i boetten

Bruksanvisning: (Skriv ut och tejpa fast i pannan eller på annat lämpligt ställe)

67 är den som inte är kombi. Sedan alltså. 66 är den som är kombi. Kombi alltså. Inte sedan med andra ord. Båda två är gula. (fast den ena är grå och den andra är svart) 66 är den jag får ont i nacken av. 67 är den jag inte får ont i nacken av. Jag ska inte ta 66. Jag ska ta 67. Sexa Sjua. Sextiosju. 67 heter XYF321. 67 heter gamla bettan. 66 heter BDZ063. 66 är ny. 67 är gammal. Jag tycker inte om 66. Jag tycker om 67. Jag ska enligt egen utsago inte köra 66 eftersom jag får ont i nacken av 66. Jag ska köra 67. Om jag tar 66 på morgonen har jag tagit fel bil. 66 har en spricka i rutan så att jag måste böja min nacke för att kunna se ut på ett bra sätt. Jag har ont i min nacke och borde inte böja den. Min chef heter Anders och han gillar inte att bli väckt på morgonen av en fundersam ryss som inte hittar den bil han har blivit tillsagd att köra. Jag heter Tore och jag bor på Södra Vretvägen 9A. Jag har härdsmälta i boetten.

Slut på bruksanvisning.


Ja ok... Det ÄR ju fruktansvärt tidigt att stiga upp klockan fyra på morgonen. Jag kan förstå om hjärnkontoret inte riktigt har vaknat...

Men det är ju inte konstigt att jag får huvudbry när en anställd tar den bil som han enligt skarp utsago får ont i nacken av. Två dagar i rad. Trots att den andra står parkerad en meter bredvid.

Den andra. Som nämnd huvudperson har kört heltid med i ca 3 år och mig veterligen borde känna igen.

66 har en spricka i rutan! Less man blir... Borde gå att få garanti på sånt, det händer ju alltid på nya bilar, men så fort man har betalat en miljard för att byta ruta så håller den i tusen år.

Ordförklaring:

Boett. Annat ord för huvud. Kan även betyda urtavla. Härstammar från den gamla västerbottniska socknen Malå där detta uttryck tillsammans med ett stort antal andra för vanliga svenskar helt obegripliga uttryck uttalas med jämna mellanrum.

3 kommentarer:

  1. Stackars Anders. Verkar jobbigt att vara chef =(

    SvaraRadera
  2. Anledningen till att jag tog 66 var ett experiment som kom av sig... Jag avslutade nämligen "dagen innan" med att släppa en sjursärdeles brakskit i 66:an - en brakskit som jag skulle kolla upp om den fortfarande, dvs morgonen efter, satt kvar i den dyra läderklädselns handsydda sömmar. Det gjorde den verkligen. Glad i hågen över det lyckade experimentet glömde jag helt bort tid och rum, kastade mig överlycklig in i 66:an för att möta en ny härlig dag full av väderspänningar.
    Har jag nämnt mina experimentplaner rörande alternativa sätt att blåsa igång alkolåset?

    Mvh/Anonym slav som vill vara anonym

    SvaraRadera
  3. Patrik var inne på samma tema men han hade stora problem med att alkolåsets display visade följande tre meddelanden med jämna mellanrum: "Blås lösare!" , "Blås kortare!" samt "Blås godare!"

    SvaraRadera