För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



söndag 23 maj 2010

Hotelli Aku Ankka

Rubrikens översättning är enkel. Hotell Kalle Anka. den är också logisk och rättvis.

Hotell Kalle Anka är namnet på det hotell som vi förhoppningsfulla svenskar tog in på under vår helgresa till de tusen sjöarnas land.

Egentligen heter hotellet Raahen Hovi och är beläget på Brahestads huvudgata (och tillika enda gata) och det är nog det enda hotell som existerar i denna i övrigt mysiga och pittoreska småstad.

Att det saknar konkurrens kan man inte ta miste på.
Priset för ett dubbelrum är 105 Euro. För de pengarna för man följande:

En felkonstruerad duschkabin med två centimeters mellanrum mellan dess nederkant och golvet. Det behövs inte någon ingenjörsutbildning i vattenteknik för att räkna ut att vattnet kommer att rinna ut genom detta mellanrum, med följd att hela golvet blir blött. Hela golvet, absolut hela golvet.

Man får också en gummiskrapa som man kan skrapa golvet med efter att man duschat. En sån skrapa som man använder för att skrapa golvet om man inte råkar ha en duschkabin som förhindrar att vattnet ska rinna ut. En korrekt monterad duschkabin menar jag då. Alltså en svensk duschkabin.

Man får även helt utan extra kostnad ett dammkänsligt brandlarm som väcker en ca 7 gånger per natt, samt en nattreceptionist som är något utled på att meddela för hotellets gäster att det bara är ett falsklarm och att de inte behöver oroa sig.

Tips till personalen: Om ni dammtorkar oftare så kanske inte brandlarmet löser ut lika ofta.

Man får också två gratis småflaskor med schampoo och balsam och en skoputsduk som räcker till en halv sko. Som hittat.

Nu ska jag inte vara mer negativ. För trots att det svenska laget åkte på svidande förluster i alla spelade discipliner (Blixt, Snabb och Långparti) så är jag klart nöjd med min egen insats och den skalp jag lyckades bärga mot en stark spelare i söndagens långa parti kommer jag att minnas länge. Och det är ju en bra tröst i denna i övrigt dystra helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar