För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



tisdag 6 september 2011

Sexton slut

I vår branch finns det ofta ett arbetspass som kallas sexton slut. Det innebär att sluttiden på passet varierar med arbetsbördan. Det kan vara svårt att definiera när denna sluttid infinner sig, speciellt på veckokvällar, men en grundregel är att man i alla fall inte åker hem före sista planet har landat, oavsett om det finns bokningar eller inte.

På senare tid har problem uppstått

Vi har vissa åkare i vårt bolag som är spyless och inte ids arbeta. De åker hem vid klockan tio varje kväll när de ska jobba till slut. Detta även om telefonisten protesterar.

Sen har de mage att gnälla på att de har dålig kassa

Inte så underligt. På söndag och måndag natt finns det dessutom något som kallas för bakjour. Dessa nätter finns endast en bil i tjänst och om denna bil får en längre körning måste det finnas en bil i jour som kan rycka in om det krävs. Detta har inte heller funkat.

Men jag är glad

För eftersom jag aldrig kan sova på nätterna hänger jag ofta i växeln, vilket innebär att jag ibland får rycka in och ta körningar när de ordinarie bilarna inte orkar.

Idag har jag haft en kontantkörning från flyget till Älvsbyn, och snart får jag en från Luleå till Boden. Välbehövliga slantar till ett bolag i nöd. Pengar som bil 54 skulle ha haft om han hade svarat i telefon. Men han vill hellre sova.

Tack Tony Nordberg!

1 kommentar:

  1. Tycker nog att det låter precis som vanligt... /Linda

    SvaraRadera