För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



söndag 13 maj 2012

Massakern i Keminmaa

Det var ganska väntat

Den schackliga kalottkampen mellan Nordfinland och Nordsverige har under de senaste åren varit en ganska ojämn historia med stor favör till de finska vikingarna. De senaste åren har intresset för brädschack minskat stadigt i Norra sverige och idag har vi nog inte mer än ett trettiotal aktiva spelare som dessutom stoltserar med en tämligen hög medelålder.

De starka spelarna finns men de flesta ligger i träda. Om vi ska kunna matcha finnarna måste dessa rävar grävas fram ur sina hål. I Finland är aktiviteten klart högre även om en nedgång kan noteras även här.

Tror det har nåt med WoW att göra. Dagens ungdom ids inte använda sin hjärna.

Årets kalottkamp är över för min del. Som vanligt presterade jag långt under min högstanivå, fortfarande pågår spelet på några bord men det är i princip klart redan nu. Finland kommer att mosa oss igen.

Men jag bjuder på den

VM-finalen i ishockey mellan Sverige och Finland kommer att sluta med blågul triumf i år. Det känns i lilltån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar