För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



lördag 26 maj 2012

Saltad faktura

Förra helgen havererade luftbäljen i 68 igen, mindre än ett halvt år efter att den byttes senast. Det skall påpekas att det inte är världens lättaste jobb att byta den, och det finns bara en enda bilverkstad i stan som tar på sig att göra det, men om jobbet görs korrekt ska bäljen hålla i minst 25.000 mil

Med logikens hjälp kan man enkelt komma fram till att den bilverkstad jag anlitat för jobbet inte har gjort det korrekt, varpå dom bör stå för alla kostnader det innebär, eftersom jag har konsumentköplagen på min sida.

Den bilverkstad jag anlitat är dock av en annan åsikt, de menar på att någon annan har varit och skruvat i bäljen så att den har blivit sned och därmed gått sönder.

Bullshit

Den andra bilverkstaden vägrar byta bälj eftersom de vet att det är svårt och komplicerat och eftersom de inte kan garantera att jobbet blir bra utfört. På den första verkstan är de bara sura för att jag har anlitat en annan verkstad till vissa jobb, och det är ju inte så underligt med tanke på att de flesta andra håller halva priset på sina jobb, som dessutom utförs med minst lika god kvalitet.

Fast denna bilverkstad tror ju att de är dom enda som klarar av att skruva i en Mercedes... Jag vill inte påstå att den kvalitet de har uppvisat i detta fall är speciellt hög. Först byttes bäljen, sen byttes stötdämparen, eftersom det påstods att den hade pajat under färden till verkstaden. Rimligt men jag vill gärna se sagda stötdämpare innan de byter den och kastar bort den gamla, annars finns ju risken att man tror de bara säger så för att de inte har lyckats montera bäljen rätt, även andra gången.

För efter att man bytt stötdämparen hittade man även andra fel, och givetvis börjar man då skylla på att den andra bilverkstaden har gjort fel. Vad dom inte tycks förstå är att den andra bilverkstaden har 40 års erfarenhet av att skruva i Mercedes, vilket är avsevärt mycket mer än någon av de som arbetar på den första verkstaden kan stoltsera med.

Fast å andra sidan har ju dom en dator som talar om för dom hur dom ska göra...

Det slutade med en saltad faktura på drygt 20.000. Den blev riven och ihopknöcklad under överseende av ansvarig personal med vissa okvädesord hängandes i luften. Kanske onödligt att bli förbannad, men ibland kanske dom behöver höra det så att de fattar att det inte är så smart att bråka med en sån stor kund som jag...

2 kommentarer:

  1. Helt rätt, ge dem vad dem tål!! >:D

    SvaraRadera
  2. Jag fick också byta ut en av bäljarna efter en kort tid. För mej var det inget problem det gick på garantin. Men då hade de ingen annan verkstad att skylla på.

    SvaraRadera