För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



tisdag 15 november 2011

Tapethistoria

Jag har äntligen inlett det projekt jag gått och funderat över sen jag flyttade in i min trea.

Tapeterna ska bytas. Ner med det gamla skiten och upp med nytt och fräscht.

Jag var tydligen inte först med den tanken

Fast dom 200 som var före mig struntade i att ta bort den gamla tapeten först. Och det är faktiskt ganska kul.

Jag skönjer spår av mörka bruna tapeter från typiskt 50-tal. Konstigt eftersom dom här husen byggdes på 60-talet. De kanske var lite efter dom som bodde här då?

Storblommigt 60-tal.
Det grälla 70-talet.
Åttiotalets strikta.
Modernistiskt 90-tal.
Det diskreta tjugohundra.

Alla de varianterna har jag rivit ner med hjälp av Tompas tapetrivare.
Fast på tre dagar har jag har hunnit med ungefär 5% av den totala ytan. Detta kommer att ta ofantligt lång tid i anspråk, men jag hade ju inte räknat med nåt annat.

Och jag har nog tagit mig vatten över huvet när jag började slita bort dörrlisterna som suttit pall sedan 1965.

Som tur är kan jag konsultera finnen. Har hört att han är bra på att rasera saker.

Hoppas att det även gäller tapeter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar