För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



måndag 20 februari 2012

Gem till förbannelse

Jag gillar Jonnys system

För den som inte är insatt så är Jonny Mytax nya revisor. Han ska gå igenom alla kvitton och fakturor och göra vår bokföring.

Inte för att jag inte klarar det själv, men jag tror att min tid behövs bättre på annat håll.

När jag gjorde bokföringen själv buntade jag ihop alla körpassrapporter månadsvis och la de i en specifik kartong för respektive bil. Sedan 2006 har jag väl kanske samlat på mig ca 8 sådana kartonger.

Men nu är det nya direktiv. Från och med 1:a januari ska alla körpassrapporter häftas fast på ett blad för respektive dag. Det blir alltså en fullsmockad pärm varje månad, 12 pärmar per år, och eftersom körpassrapporterna ska sparas i 10 år blir det alltså totalt 120 pärmar...

Kvittona skall sorteras i en hög för kontokort och en hög för övriga krediter. För att hålla isär dessa använder man gem.

Jag har under den första månaden samlat ihop ca 30 miljarder gem, och fler blir det.

Det låter som att jag är kritisk, men den ökade konsumtionen av kontorsmaterial är den enda nackdelen, tidsåtgången blir avsevärt mycket mindre, för att inte tala om att man numera slipper den där obehagliga klumpen i magen om att man kanske har gjort fel, och får skattmasen efter sig.

Det lär vi ju få ändå, men då har man i allafall nån att skylla på :)

Nordea fipplade med betalningsplanen för Embla. Allting hamnade på avbetalning,vilket leder till att vi får betala en ränta närmare hundra tusen. Fast det positiva är att de åttiofemtusen jag hade lagt undan för att betala momsen med istället kan användas till löner.

Känns ju skönt att få ut alla anställdas löner i tid, så att de stackars krakarna slipper svälta på skottdagen

En skräll vore det ju dock om jag till och med har råd att själv få lön!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar