För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



fredag 10 februari 2012

Världens tråkigaste jobb

Idag reflekterade jag över killen som sitter handduksvakt vid poolen.

Det måste ju vara det absolut tristaste jobb som kan finnas. Han har en enda arbetsuppgift, att byta ut de blöta handdukarna mot nya och torra.

Varje gång jag har varit där har det varit samma snubbe som har jobbat, varje dag från åtta på morgonen till nio på kvällen har dom öppet.

Eftersom jag har viss insyn i förhållandena på Aruba kan jag anta att han jobbar sex dagar i veckan, förutom en vecka då han är ledig två dagar...

Lönen han får ut för det ligger antagligen på maximalt 1000 dollar i månaden, dvs ca 7000 kronor. Och prisläget är i det närmaste identiskt med Sverige. De flesta som jobbar på Aruba får ju dricks som de kan leva på, men detta gäller knappast killen i handdukskiosken. Får han en dollar per dag är det nog ovanligt mycket.

I lönen ingår det inte såna saker som är självklara i Sverige, som t.ex. pensionspremier och semester. En vecka per år brukar vara den sedvanliga semesterledigheten. Sjukvård och skola får man betala fullt pris för. Om man inte har sjukförsäkring förstås, men den kostar mer än de flesta har råd med...

Och blir man sjuk så måste man gå till jobbet i alla fall. Annars får man en varning, och efter tre varningar har chefen rätt att sparka en med utebliven kvarstående lön...


Dags för alla gnälliga svenskar att se sig om och inse att ni faktiskt har det djävligt bra egentligen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar