För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



tisdag 25 november 2014

Blixtar och dunder?

Rubriken talar sitt tydliga språk. Dessa två fenomen brukar hänga ihop. Men inte i Thailand...

Först ser man blixten och ett visst antal sekunder senare kommer smällen.

Som barn får man lära sig att räkna sekunderna och dela med 3 för att ta reda på avståndet till senaste nedslaget. Fast det är irrelevant och inte det jag skulle blogga om...

Jag har nämligen under dessa två veckor konstaterat att det inte smäller när det åskar här nere... Åtminstone inte alls i samma utsträckning.

För åskar gör det. Hårt och ofta. Men än har jag inte hört nåt muller?

Huruvida detta beror på att mina öron är trasiga kan jag inte själv avgöra...

Nån av mina vänner som rest mycket härnere kanske även har noterat detta fenomen och kan bekräfta eller dementera mitt resonemang?

Det har definitivt inget med kraften i åskvädret att göra. Min teori är att eftersom temperaturen är högre här blir skillnaden på urladdningen lägre varpå det smäller mindre men det är bara min gissning... Och vore det så skulle ju mängden blixtar rimligtvis bli mindre fast det är ju tvärtom...

Jag har givetvis wikipediserat för att få svar på min fråga utan resultat.

Men jag lärde mig mycket nytt om åska iallafall :) 

Hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar