För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



torsdag 20 november 2014

Inte bara guld och gröna palmer

Ofta när man reser utomlands får man höra av reseguiden att i det här landet är det standard att man gör si och så.

Rapar och eller fiser högljutt efter maten t.ex. för att visa sin belåtenhet.

Jag tycker i min enfald att detsamma borde gälla det där med dricks. Fast oftast brukar det där med dricks liksom vara nåt man helt enkelt bara gör för att det ska göras.

Så även i Thailand och här är de till och med så fräcka att om man köper något för t ex 300 Baht och betalar med en femhundring så får man ofta tillbaka växeln i en massa småvalörer bara för att man ska lämna dessa småmynt i dricks...
(Jag inser givetvis att detta är nåt som personalen fått order om av sin chef att göra)

Men icke sa nicke!

Jag kanske gör mig ovän med en del men det skiter jag i! Förtjänar man dricks då får man det också men uppträder man som en jäkla surkuk samt erbjuder usel service och/eller brist på densamma så ska man fan inte heller ha nån dricks!

Detta är något som man tyvärr även hör talas om bland vissa taxichaufförer i Sverige och det är ju rent ut sagt tragiskt!

Dricks är inte något man får. Dricks är något man förtjänar. Sådetså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar