För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



tisdag 4 november 2014

Det stora vemodet

Idag är första veckan som vi på Sexans Taxi kör utan färdtjänst på snart fem år.

Många chaufförer har kommit och gått, själv är jag en av få stofiler som faktiskt vet hur det var innan, och som kan få en fördel av just detta.

Jag tänker inte gå så långt som syndikatet gjorde när de blev av med färdtjänsten och blåljuga, de påstod nämligen att deras omsättning ökade utan färdtjänsten.

Det fattar ju vilken tänkande människa som helst att om du tar bort 70% av jobbet så kommer inte omsättningen att öka...

Vinsten kanske ökar, men det är ju en helt annan sak. Fast för syndikatmongoliderna är det kanske sak samma...

Nåväl,jag tänkte inte spy galla över dom nu, snarare tänker jag tillbaka till den tid som har varit.

Många kommer jag att sakna, som t.ex. Gunnar och Iris. Givetvis finns det även ett flertal kunder som jag är glad att slippa köra.

Några av dom blir vi ju inte av med, dels för att de trötta slöfockarna på PDX ger bort körningarna till oss på nätterna, dels för att några ändå åker med oss och betalar mer i ren protest.

Huruvida detta beror på misskötsel av avtalade hämttider låter jag vara osagt...

Som sagt en nygammal tid är här, med kraftigt minskad omsättning, men troligvis inte minskad vinst, för även om intäkterna sjunker så gör ju också utgifterna det, och dessutom har åkarna nu tid att fixa och dona med vagnparken, något som har varit kraftigt eftersatt de senaste åren p.g.a. tidsbrist.

Hursomhelst så är det lite vemodigt, men det går väl över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar