För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



onsdag 6 maj 2015

Elon Kristus II

Nu har jag hamnat i hetluften igen för att jag tycks vara den enda människa som inte ser Elon Musk som universums frälsare.

Jag är något kluven i frågan, helt enkelt för att jag är skeptisk av min natur.

Elon Musk är för er som inte vet det VD för Tesla Motors. Han är även Jesus Kristus den andre och den som inte tror på detta kommer att brinna i helvetet.

Tesla Motors är ett företag som tillverkar elbilar för rika människor så att de kan bli ännu rikare, och i sin tur göra de fattiga människorna ännu fattigare.

Och Elon Musk är den nya Steve Jobs, det är mannen som kom flygande från himlen och som ska rädda hela vår planet från vårt fossila bränsleberoende...

Låt mig vara skeptisk.

Ja visst är det väl bra att man försöker göra något åt världsproblemen, och visst är det bra att Tesla försöker göra något för att vår värld ska bli bättre.

Nu håller de på att bygga en superfabrik, den s.k. Gigafactory mitt i Nevadas öken som ska vara fossilt oberoende.

Jag hoppas att de även tar fram en eldriven lastbil så att alla transporter till och från denna fabrik inte måste ske med fossila bränslen...

Men det innebär väl inte att alla problem är lösta bara för att man få fram bra produkter, det gäller ju att se till hela linjen, som till exempel hur man får fram råvarorna till sina bilar och sina batterier.

Ta till exempel karossen på en Teslabil och höljet på batterierna. De är gjorda av plast, som till allra största del tillverkas av olja, så där föll ju hela grejen om fossilt oberoende direkt...

Ja jag vet att det finns nya bättre och miljövänligare sätt att framställa plast på som inte är fossilberoende, men i slutändan så finns oljan alltid med i bilden. Har alltid gjort och kommer så alltid att göra, men det är givetvis rätt väg att gå att försöka minska beroendet så långt det är möjligt.

Jag gillar Tesla och jag gillar deras produkter, och i framtiden kommer det med stor sannolikhet vara så att deras och herr Musks intryck i historien kommer att vara stora. Men jag tycker helt enkelt att hypen kring mannen har nått helt övermänskligt orimliga proportioner.

Elon Musk är ingen robot. Han är inte Jesus eller Gud. Han är ju faktiskt bara en man, en människa, en helt vanlig stackars supermegamultimiljardär som torkar sig i röven med tusendollarsedlar...

Lösningen på världsproblemen är inte att bygga fler bilar och fler batterier eller fler solceller, det finns ingen lösning, det är redan för sent, fast det är väl kanske bra att man försöker förlänga lidandet så långt som möjligt...

Eller tills dess att Elon Musk bygger en eldriven rymdraket så att han kan åka upp till Mars och bygga en ännu större fabrik där...

För då jävlar är mänsklighetens alla problem lösta!!

Eller inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar