För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



tisdag 24 augusti 2010

Välkommen till framtiden

Jag hade en gång en dator. Den är numera sedan länge död. Den datorn kunde läsa filer med filändelsen .xlsx.


Jag ska bifoga lite bakgrundsinformation för den som inte är fullt lika inbiten som jag...

Microsoft Incorporated heter ett företag som verkar inom databranchen. Detta företag ägs av världens rikaste man som heter Bill Gates.

Orsaken till att Bill Gates blev rik var att han stal en ovidkommande snutt programkod av en kompis som sedermera utvecklades till ett operativsystem som hette MS-DOS.

MS-DOS var ett mycket bra textbaserat operativsystem utan tillstymmelse till sådana onödiga saker som bilder, grafik och hjälpfiler som ingen ändå förstår. Dock kom med tiden MS-DOS att utvecklas till att bli MS Windows, ett grafiskt gränssnitt som utvecklades för att även apor skulle kunna använda en dator. Det var då förfallet började. Och sedan dess har det fortsatt. Men Microsoft hade det enda grafiska gränssnittet på marknaden som apor kunde använda, därför blev Bill mycket rik.

Vad Microsoft och Bill sedan gjorde för att kunna bibehålla sin maktposition var att se till så att man hela tiden var tvungen att köpa (eller piratkopiera) den senaste versionen av sina program för att allt skulle kunna funka.

2007 lanserades en ny version av Microsofts populära kalkylprogram Excel. Detta program kunde läsa alla gamla filversioner av Excel, dock kunde inte det gamla excelprogrammet läsa de nya filerna med filändelsen .xlsx

Detta gjorde man givetvis för att alla apor skulle tvingas köpa (eller piratkopiera) det nya programmet vilket de allra flesta också gjorde.
Men eftersom man har med apor att göra så fattade inte alla galoppen, utan körde vidare med sitt gamla excelprogram som om inget hade hänt. Och så gör de även idag.

Jag hade en betaversion av Excel 2007 i min dator redan 2005. Och nu 2010 har jag en betaversion av Excel 2012.

För alla er som inte ännu har vaknat. Det är dags att vakna nu. Fall in i ledet! Välkommen till Microsofts utsugarvärld...

/Mumlet

1 kommentar:

  1. Eller det mycket fina systemet att vi som bankkunder ska betala extra nuförtiden (för vår internetbank) för att sköta det som bankpersonalen förut skötte åt oss utan extra kostnad...

    SvaraRadera