För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



söndag 28 augusti 2011

Nytt tänk

Har så smått börjat inse skillnaderna mellan enskild firma och aktiebolag.

När man har haft enskild firma i fem år och vant sig vid att det alltid finns pengar på kontot är det svårt att ställa om och inse att det blir ungefär plus minus noll varje månad.

Det känns som att det inte går runt, att kostnaderna har ökat explosionsartat, men skillnaden är att man numera betalar allt på en gång istället för i slutet på året.

Den inbetalade skatten når rekordnivåer varje månad, men det börjar väl förhoppningsvis stagnera snart...

Att betala allt på en gång är bra, för att man slipper restskatt, men det är samtidigt dåligt eftersom man saknar buffert. Vi har kredit hos banken, men den är snart utnyttjad.

Smäll efter smäll har det varit, och det blir givetvis inte bättre av det senaste händelseförloppet, ny generator på en bil som snart ska säljas svider. Till det skall läggas förlusten av inkörda medel för helgens bortavaro.

Denna månad gick det back, det törs jag lova. Kronofogden står och lurar bakom hörnet, och det enorma ansvar man känner gentemot sina anställda inför en eventuell konkurs är givetvis enorm.

Återstår bara en sak, ta mössan i handen och gå in till chefen för att begära ännu ett kortfristigt lån. Funkar inte det får man väl "sälja" en bil.

Det är givetvis den sista utvägen, det sista jag vill göra är att ställa två familjer på bar backe.

Ibland kan man hoppas på att det ska springa ut en ren eller två på vägen mitt framför 68.

Jag insinuerar ingenting...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar