För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



lördag 13 november 2010

Då tar vi det här en gång till

Så var det då dags igen. Juletid vankas. Helger. Sprit och öl i överflöd. Alla vill vara lediga. Alla vill åka taxi. Svår ekvation. För om alla vill åka taxi kan inte alla taxichaufförer vara lediga. Med andra ord måste man helt enkelt inse att vill man inte arbeta på storhelger såsom jul, nyår och midsommar et.c. så måste man söka sig till en annan branch. Det är tyvärr den bistra sanningen.

Jag är den som fördelar taxipassen i mitt företag. Jag är den som äger och bestämmer över mina bilar. Vill bara klargöra detta för att alla ska förstå.


De som har problem med ovanstående faktum kan söka sig till ett annat företag och förhoppningsvis en bättre chef som är snällare och eller fegare. Nu är jag inte den som är omöjlig. För jag fördelar passen, vill man sedan vara ledig så kan man säkert själv hitta någon av mig sanktionerad ersättare. Dock är det inte acceptabelt att ge mig merarbete för att sy ihop schemat.

Det är heller inte acceptabelt att skicka sms i fyllan. Jag är chef och inte kompis. Jag vill inte veta vad ni gör och hur dumma och usla de andra anställda är.

Har ni problem med hur jag sköter mitt företag, ta det med mig. Har ni problem med mina anställda, ta det med dom. Har ni problem med er hygien, använd tvål. Helst också vatten.

Att komponera ett schema så att alla blir 100% nöjda är helt omöjligt. Någon måste arbeta på de dagar som ingen vill arbeta på. Jag är också människa. Jag har inte tänkt jobba skiten ur mig den här julen. Jag har inte tänkt arbeta varje dag under jul och nyårshelgen. Jag har tänkt fördela alla pass så rättvist som det bara går.

Jag har inte för avsikt att prioritera mig själv eller den som har arbetat längst i mitt företag. Ej heller har jag för avsikt att lämpa över alla pass på någon extrachaufför. Varför då?

FÖR ATT DET KOSTAR FÖR MYCKET!!!
(Ty jag måste ha råd med mitt nya soffbord i äkta anjoupäronträ från bortre asien)


Det bästa sättet att lösa detta problem är att alla hjälps åt och tar några råttpass var. För om vi samarbetar tillsammans så slipper någon ta ut sig mer än nödvändigt.

Tänk vilken fantastisk värld det hade varit om alla kunde bli nöjda. Denna värld finns endast i fantasin. Surt sa räven om rönnbären.

Skönt var det att få skriva av sig lite frustration. Nu ska jag åka hem och skruva ihop mitt nya soffbord.

/Anders

3 kommentarer:

  1. Om julschemat för bilarna är klart så vill jag ta del av det. / Majvor

    SvaraRadera
  2. vilken tur att jag e fattig student då å vill köra in lite extra kosing =)vi får ta å knåpa ihop nåt som kan funka när du kommer hit. / Kram Tess

    SvaraRadera
  3. Julschemat är inte klart på länge än Majvor. Kommer knappast före november månads slut... :)

    SvaraRadera