För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



söndag 7 november 2010

Det hände igen

Det här är nog ett av de tråkigaste inlägg jag någonsin har behövt skriva. Att blogga är inte alltid roligt. Men jag måste skriva om det. För det snurrar mycket i skallen just nu.

I natt var det kaos i taxiluleå. Helloween. Hemmaseger. Halt. HALT!!!

Om det är ishalka ska man dra ner på hastigheten och köra försiktigt! Kul att JAG nämner just detta... För det är klart att jag definitivt inte är något helgon i sammanhanget, även om jag aldrig har kört åt helvete med kund i bilen.

Just det. Det hände igen. Och ännu en gång kan bolaget svära sig fria från ansvar. För rent juridiskt har vi ingen del i det här. Vi kan skylla allt på individen. Avfärda honom som en idiot.

Men det tänker jag inte göra

För jag vet hur fort det kan gå. Den här gången var det inte jag, men nästa gång kanske det är. Så inte tänker jag peka ut nån individuell syndabock. Det jobb vi har är inte på något sätt enkelt. Speciellt inte när det är glashalt ute och 40 minuters väntetid.

Ovanstående är inga ursäkter. Det är förklaringar. Det finns inga ursäkter när sånt här händer. För visst har vi som bolag ett mycket stort ansvar. Sådana här saker får helt enkelt inte hända.

Man kan alltid göra mer. Bättre information. Bättre utbildning. Hårdare kontroller över vilka som sitter bakom ratten i våra bilar. Vi har ett mycket stort moraliskt ansvar. För det vi gör är viktigt. Vi transporterar levande varelser av kött och blod. De är mjukare än träd.

Den här gången hade vi tur i oturen. Ingen blev allvarligt skadad. Likaväl är det givetvis ett allvarligt tillbud som måste utredas. För nästa gång har vi inte nödvändigtvis turen på vår sida.

/Anders

1 kommentar:

  1. Jag känner inte till detaljer om olyckan. Då var jag i Övermorjärv och körde i ca 20cm snö. Underredet plöjde en fåra! Blev förvånad då 78 kom på ett lastbilsflak över Mjölkuddsbanken. Ändå en sjuhelvetes tur att ingen blev allvarligt skadad!

    /Johan

    SvaraRadera