För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



torsdag 9 december 2010

Inception

Jag brukar gilla filmer som ligger högt på IMDB:s lista över de bästa filmerna genom tiderna. Skarpt.

Och eftersom Inception just nu ligger på sjätte plats på sagda lista ska jag gilla den. Och det gör jag. Fast kanske inte så otroligt mycket som jag borde.

För det är nåt som inte riktigt går ihop här.

Om ni har sett den kanske ni fattar vad jag menar. Inte för att skryta men jag brukar fatta det mesta ganska fort. Det är inte det som är problemet här. Problemet är snarare att jag fattar idén och poängen med den här rullen, jag fattar bara inte riktigt syftet.

Om syftet är att förvirra den som tittar på den är det ju lysande, för det verkar faktiskt som att det är det som är hela poängen.

Inception handlar om en skurk vid namn Dom Cobb som spelas av Leonardo diCaprio. Sådärja. Nu har man fått flickornas uppmärksamhet också...

Fattar faktiskt inte riktigt hur han kan anses vara så attraktiv, i den här filmen är han i alla fall ganska ärrad, härjad och arg mest hela tiden.

Nåväl, filmen handlar ju inte om han som person, utan mer om det han gör. Han är alltså en skurk som stjäl genom att gå in i folks undermedvetande (drömmar) och ta reda på den information han behöver. Invecklat? Ja.

Nu har han kommit på att det är smartare att ge folk nya drömmar istället för att stjäla dom och det är det som är utgångspunkten för den här mycket förvirrande historien.

Jag borde som sagt gilla den skarpt, men det är med lite besvikelse jag summerar de 2,5 timmar som filmen varar. Inte dålig, men inte heller speciellt betagande.

Betyget blir en svag fyra av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar