För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



måndag 13 december 2010

Jänkarvals

"Du måste trycka två gånger på låsknappen när du låser och två gånger när du låser upp"

Det här är en ganska lång historia, men den är även ganska intrikat, så sätt dig bekvämt och läs med njutning...

Ikväll har vi haft sedvanlig pokerafton hos det evigt kala trädet.
Idag fanns det dock ett problem. Vi var nio personer som skulle komma. Och därför behövde vi två extra stolar och ett äkta pokerbord. Dessa attiraljer fanns att tillgå hos Lasse. Så långt allt väl.

Nu börjar problemen, för även om Lasse bor ganska nära Björken så är det ändå alltför långt att promenera med ett bord och två stolar i 49 graders kyla som det känns. Därför behövde vi transport. Det gick inte med min bil eftersom den är för liten för ändamålet. Men även detta var ett mindre problem eftersom Lasse har lånat en Jeep Cherokee av sin bror som med lätthet rymmer dessa attiraljer.

Problemet idag var att Lasse av vissa anledningar inte kunde framföra fordonet. Därför blev jag tillfrågad om jag kunde bistå med detta. Och det kunde jag väl. Trodde jag.

De instruktioner jag fick var tydliga, som det stod i inledningen av detta inlägg. Det har visst något med någon slags startspärr att göra...
Och det gick alldeles utmärkt på ditvägen...

Pokerkvällen förflöt sedan utan några större tillmälen, vissa våldsamma känsloyttringar får man ju räkna med i detta sällskap. För egen del gick det ju inget vidare, även om jag tyckte att jag gjorde vad jag kunde.

När den stora sammandrabbningen var över skulle sagda bord och stolar transporteras tillbaka med hjälp av Lasses enorma Jeep. Nu kommer det roliga.

Jag gjorde som jag blivit instruerad. Låste upp bilen två gånger. Startade den. Körde fram den till dörren. Hämtade bord, Lasse och stolar. Körde tillbaks dom till Lasses boning. Klev ut. Stängde förardörren. Öppnade bakdörren.



Det gjorde jag inte. För bakdörren var nämligen låst. Precis som bakluckan, vänster bakdörr, vänster framdörr och förardörren.
Nyckeln var i tändningslåset. Motorn var igång. Bilen var låst. Bilen stod mitt i vägen utanför ett stort hyreshus mitt i natten. Bilen är utrustad med en 7,2 liters åttacylindrig järnspis. Bilen låter. Högt. Och den var låst.

LÅST SOM ETT JÄVLA KASSASKÅP

Kul. Skitkul. Askul. Ångest.

Av någon anledning hade alltså bilen låst sig själv. Om det har att göra med att jag bara tryckt en gång på låsknappen eller inte är oklart. Men den var till yttermera visso väldigt låst.

Och Lasse hade ingen reservnyckel. Denna fanns hos Lasses bror. I Antnäs...

Jag fick alltså kicka igång min gamla betta och pila iväg mot Antnäs för att hämta sagda nyckel. 30 minuter senare var problemet äntligen ur världen. Och en sak har jag lärt mig av detta äventyr.

Köp aldrig någonsin en amerikansk bil! Även om den är utseendemässigt tilltalande och har en motor som är större än Tores ego. Jävligt stor med andra ord. Helt enormt jävla stor!

En startspärr borde ju förhindra motorn från att startas tycker man...
Om det nu var detta som inträffade. Kan lika gärna ha varit bilskrället som fick krupp. Har hänt förr med allt utan stjärna på huven. Kommer säkert att hända igen med allt utan stjärna på huven.

Slutsats: Kör Mercedes

3 kommentarer:

  1. Tyvärr Anders så kan det faktiskt hända med en Merca också. Hände med vår privata mb för ca 3 år sedan. Det slutade med att jag fick ta taxin och åka upp till Haparanda med reservnyckeln. Då hade den stått på tomgång i ca 4 timmar. med "låsta dörrar". /Majvor

    SvaraRadera
  2. Kanske ska köra en Skoda? rymmer allt och låser inte sig själv!

    SvaraRadera
  3. En gång är ingen gång... Och varför en Skoda inte låser sig själv är väl för att låsen är så usla att de sällan funkar överhuvudtaget! :)

    SvaraRadera