För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



lördag 19 juni 2010

Underkalix

Jag vet att jag är vida känd för att jag alltid ska kommentera felaktigt språkbruk och jag vet att de flesta tycker att jag är en "pain in the ass" när jag alltid anmärker på stavfel och dylikt... Men jag är sån... det kan inte hjälpas :)

Idag kom jag att tänka på en sak som ju faktiskt är helt fel. Tror inte att nån annan har tänkt på det. Tror inte heller att nån annan bryr sig.

Men fel är det. Hade en körning till Fällfors på förkvällen. När man kör dit passerar man nedre och övre Tväråsel. Detta är korrekt svenska, det vill säga att nedre och övre är antonymer till varandra.

Med samma logik borde Nederluleå kyrka (Gammelstads kyrka) inte heta Nederluleå kyrka utan Underluleå kyrka, eftersom Bodens stadskyrka heter Överluleå kyrka och antonymen till över är under.

Och Kalix som faktiskt om man ska vara helt korrekt egentligen heter Nederkalix fast alla kallar det för Kalix (eftersom de är så långsamma där) borde heta Underkalix eftersom Överkalix heter just Överkalix och inte Övrekalix.

Där har ni nåt att fundera på eller strunta i tills nästa gång jag börjar gorma om oväsentliga saker.

/The Tired Mumble

3 kommentarer:

  1. Addendum:
    Eftersom Bodens kyrka kallas för Överluleå kyrka och Gammelstad heter Nederluleå kyrka borde ju Sunderby kyrka (Om det nu finns nån i det där Gudsförgätna mygghålet) heta Mittemellanluleås kyrka. Och vad heter då Luleå domkyrka med logikens hjälp? Nederstihelvetesbottenluleås kyrka kanhända...

    SvaraRadera
  2. ps. Du behöver inte leta upp betydelsen av antonym på Wikipedia Johan. Det betyder ord som är motsatser till varandra, alltså motsatsen till synonym... ds. :)

    SvaraRadera
  3. Motsatsen till synonoym är antonym, och antonymen till motsatsen är synonymen, men vad är
    synonymen till motsatsen av antonymen?

    /J

    SvaraRadera