För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



söndag 13 juni 2010

Vem vill åka med till Norge?

Jag har planerat en norgeresa i en vecka i Juli. Tänkte köra från Bodö och söderut. Ta med lite fiskegrejer och kanske få sig nån liten lax eller hellre en stor.

Men det är ju så himla krokigt och trist. Långt som fan. Och sakta går det.
Det sägs att de norrmän som ska från Narvik till Oslo kör ner till svenska östkusten. Inte för att det är närmare men det går visst ändå fortare. Eller så kanske de är snåla och vill spara på bromsar och styrstag.
Eventuellt vill de slippa att betala 200 spänn för en pizza.

Hur som helst. Jag ska köra genom Norge. Och det hade varit kul att ha med sig nån eller tre med andra ord. 66:an eller 68:an blir det nog.

Har inte gjort upp några detaljerade planer än, vi får väl se hur det blir.

Men som sagt. Häng gärna på!

/Mumlet

3 kommentarer:

  1. Frågan är hur man tar sig till Bodö för att ansluta till din fiskeresa.

    Mvh/Anonymare än någonsin

    SvaraRadera
  2. Några prisuppgifter från Restaurang Egon, en slumpmässigt framgooglad restaurang (bodöga?) i Bodö:

    Billigaste burgaren är en 150-grams cheeseburger som, tillsammans med pommes och standard-tillbehören, kostar 154 NOK x 1.25 = 192.50 SEK.
    En medium cola att skölja ner norrbaggeburgaren med kostar 40 NOK x 1.25 = 50 SEK.
    Summa summarum för ett norskt "superskrov" = 242.50 SEK.

    Sugen på en kopp kaffe efter superskrovet? Ja då är det bara att hosta upp 28 NOK, dvs 35 SEK ytterligare (totalt 277.50 SEK), men då bjuder Egon på påtåren (verkar vara en hyvens snubbe).

    Att byta ut nämnda superskrov mot Egons billigaste pizza (178 NOK, 222.50 SEK) gör att slutnotan hamnar på 307.50 SEK.

    Om du är en välavlönad åkare som vill äta en välförtjänt blodig köttbit under din lika välförtjänta semester, kan Egon brassa på en pepparstek för endast 294 NOK, 366 SEK. Med cola, kaffe och "unna sig en varm äppelkaka (80 NOK) till kaffet" landar notan på 570 SEK.

    Nä nu måste jag sluta - blev hungrig...

    Mvh/Anonymare än min bror

    SvaraRadera
  3. Jag kan åka via Tromsö om jag måste. Men det finns väl cyklar i Norge?

    Och är man snål om dolaresarna så kan man ta med sig nudlar och en batteridriven mikrovågsugn av storlek mindre.

    SvaraRadera