För er som inte hör vad jag säger. Nu kan ni läsa det istället.



måndag 11 juli 2011

Framtiden är här

I de flesta brancher tycker man att det är bra med räckvidd och rörelsefrihet.

Att det är hämmande med sladd

Det är därför som man inom t.ex. databranchen kör med trådlösa möss och tangentbord.

Det är därför som man har utvecklat mobiltelefoner så att man inte ska behöva springa hem femton mil varje gång man vill ringa till Aruba.

Volvo tänker annorlunda



Volvo väljer att utveckla en bil MED sladd.

OK. Jag förstår tanken, och den är god. Men jag är inte tappad bakom en vagn.
Bara för att man kanske slipper förbränningsmotorn så slipper man inte problem, och miljökonsekvenser.

Visst är det bra med utveckling och nytänkande. Och eftersom jag bara är halvägare till Mytax kanske det står en sån här på nån gård i Gammelstad om ett år. Inte på Örnäset. I alla fall inte än. Jag bidar min tid.

Och denna ståndpunkt hade jag haft även om bilen haft en stjärna på huven

Inte för att det kommer hända. Ty MB följer utvecklingen, de leder den inte. Ibland kanske det är dåligt, men oftast är det bra, på så vis får man fram produkter som är mer tillförlitliga.

När MB kommer med en bil utan bränsletank köper jag den...

11 kommentarer:

  1. Suck.

    Vill man köpa elbil (laddhybrid) idag finns bara ett alternativ som jag förstår saken rätt, Prius , men den stannar efter 20 km. Denna skönhet tar sig 50 km, och det räcker långt (ca 50 km).

    När du smyger runt i stan och spanar efter småflickor kan du köra enbart på el, och du kommer vara kung ur rödljusen (det var viktigt när man var 18, det är viktigt nu).

    Men ok som taxibil är den väl egentligen som vilken annan som helst, men för privatpersonen är detta drömmen. Kommer slå fina säljrekord.

    Den enda nackdelen är att batteripaketet måste bytas ut efter ett tag och det är dyrt, men det finns (tank-)system för att bara byta ut batterierna och på så sätt få bilen fulltankad på ett par minuter. Smart!

    //ex-volvogubbe

    SvaraRadera
  2. Vad bra att man kan tanke den på några minuter! Det kan man ju inte med dagens bilar... lr?

    suck

    SvaraRadera
  3. Du kanske känner till att problemet med att ladda en elbil är att det tar flera timmar. Kan du bara enkelt byta batteri - swoosh - så slipper du i princip soppa. Sluta tjura.

    SvaraRadera
  4. Och när jag har fyllt hela skuffen med extrabatterier för den ringa summan av vad ett helt års bränsleförbrukning kostar för en vanlig dieselbil för att jag ska ta mig till Kuivakangas och tillbaka, återstår bara ett problem.

    Var ska jag sätta T:s rullator??

    SvaraRadera
  5. Du byter alltså batteriet på bensinmacken. Du ger dem ditt nästan tomma batteri och de slänger in ett nytt fulladdat. De kastar alltså inte in 4 ton batterier i bagageutrymmet.

    SvaraRadera
  6. Vad bra! Problemet löst. Nästa problem:
    Hur många bensinmackar finns det mellan Töre och Kuivakangas?

    SvaraRadera
  7. Lika många som ditt iq? Du kan alltid slå på dieselmotorn.

    Tänk så här istället. Du åker till Boden fram och tillbaka utan att bränna iväg en enda droppe soppa.

    SvaraRadera
  8. Varför ska jag köpa en elbil om jag ändå inte kan använda eldriften?

    SvaraRadera
  9. Om du inte kan använda eldriften ska du inte köpa en elbil.

    SvaraRadera
  10. Bra! Då har bloggens budskap äntligen gått in!

    SvaraRadera
  11. Jo men du fattar ju inte att du kan använda eldriften. Det är liksom det som är problemet.

    SvaraRadera